השנים האחרונות לימדו אותנו כי דירות בירושלים אינן נחלת הכלל. מחירי הדירות בירושלים נסקו בשנים האחרונות עקב רכישה מסיבית של דירות על ידי יהודים המתגוררים בחו”ל כדירות מקלט לשעת חירום. דירות אלה לא מאוכלסות רוב ימות השנה והדבר העלה גם את מחירי דירות יד שנייה וגם את מחירי הדירות להשכרה. יהודים עשירים אלה היו מוכנים לשלם כמעט כל מחיר עבור הדירות בתחושה שהם עושים טובה למוכרים ובכך העלו את רמת מחירי השוק מבלי שהתכוונו לכך. גם משבר הנדל”ן שפקד את ארה”ב בשנים האחרונות הביא הרבה משקיעים לרכוש דירות בירושלים. מציאות חדשה זו יצרה מצב בו אזרחים מקומיים לא מסוגלים לחלום על רכישת דירה בירושלים. וכך גם עם מצב הדירות להשכרה.

דירות בירושלים להשכרה

בנוסף למשבר בשוק דירות יד שנייה לקניה בירושלים גם דירות להשכרה אינן זולות כלל. בשכונות מסויימות לא ניתן למצוא דירות במחירים סבירים כלל ומשפחה המעוניינית לעבור לירושלים צריכה לחשוב טוב-טוב היכן היא רוצה לגור. שכונות מרכז העיר או שהן יקרות יותר מידי – שכונת רחביה, טלביה, המושבה הגרמנית, תלפיות וכדומה והשכונות חרדיות אינן אופציה כלל למשפחות חילוניות. כך נוצר מצב שרק בפריפרייה של ירושלים ניתן למצוא דירות יד שנייה או דירות להשכרה במחירים סבירים. אבל לא כולם רוצים או אוהבים לגור בשכונות המקיפות את ירושלים ודווקא מחפשים את הקסם של העיר עצמה.

גם לסטודנטים קשה למצוא דירות בירושלים, אך המצב שלהם טוב ממצבן של המשפחות מכיוון שישנן שכונות מסויימות הממוקמות בסמוך לאוניברסיטה שמתמחות בהשכרת דירות או חדרים לסטודנטים ומכיוון שתחלופת הסטודנטים היא די צפוייה גל שנה יש מספיק דירות לרובם.

דירות בירושלים – לב הבעייה

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הראו כי 5% מהדירות בירושלים הן “דירות צללים” בבעלות תושבי חוץ שאינם מתגוררים בהן כלל. דירות אלה נרכשו בעשרות אחוזים מעל למחירם בשוק והעלו את כל השוק בהתאם. בעריית ירושלים מנסים להתמודד עם המצב ופרוייקטי בנייה חדשים מתוכננים בסביבותיה, אך בגלל התנאים המחמירים של הבנקים ומחירי הסף הגבוהים גם במקומות אלו הופכות דירות אלו נגישות רק לעשירים.

נסיקת מחיר הדירות בירושלים היא עובדה, אך מה שסייע לה הוא חוסר הרצון של בעלי הדירות למכור את הנכס שלהם במחיר סביר לתושבים ישראלים אלא לחכות לתושב הזר הבא שיהיה מוכן לשלם מחיר הרבה יותר גבוהה. מצב זה יוצר עזיבה של משפחות רבות את העיר וירידה לשפלה וזה מעצים את ההתחרדות של ירושלים. תהליך זה לא ייפסק בטווח הקרוב. כדי למצוא דירה יד שנייה בירושלים יש להגיע מציידים בהרבה כסף או עם משכנתא להרבה מאד שנים. דירות בירושלים הפכו לבעייה גדולה ואין יד מכוונת שיכולה לעשות סדר בדברים. מצד אחד מאפשרים למחירי השוק להשתולל בגלל כניסת שחקן זר שמביא איתו הרבה כסף ומצד שני האזרח המקומי מופלה במדינתו שלו בכל הקשור לרכישת דירה במחיר סביר בעיר הבירה.